יום ג', כד’ בכסלו תשע”ח
דף הבית בלוג המנהלת הנהגת תלמידים הנהגת הורים מוזיאון "תמונות חיים" יצירת קשר
תכנית חדשה שיזמה קרן אבי חי מתוך כוונה לקדם מצוינות בלימודי יהדות, ציונות ואזרחות במערכת החינוך הממלכתית. מטרת הפרויקט היא לפתח קורפוס של בתי-ספר ממלכתיים לדוגמה אשר יקבלו על עצמם ליישם תרבות של סטנדרטים וערכים חינוכיים ברמה גבוהה בתחומים הקשורים ליעדים שהציבה הקרן לעצמה. בתי-הספר המועמדים לתכנית "מארג" נבחרו בתהליך סינון קפדני ובתוך שנתיים וחצי הם אמורים להגיע לרמות המצוינות שקבע הפרויקט.

מתוך אתר הבית של מארג http://maarag.huji.ac.il/חזון-ומטרות תכנית מארג:· תכנית מארג מספקת לנו הזדמנות , להעמיק את העשייה החינוכית שלנו, להיחשף לידע חדש, לשאול שאלות, לחוות חוויות ולהשפיע על זהותם של תלמידנו בדרך ייחודית לנו- דרך האמנויות.· עד היום שאלת השייכות ותודעת הזהות היהודית, הציונית והאזרחית של ילדנו עלתה בעיקר, כתוצר לוואי של לימוד תכנים ביחס לאירועים בלוח השנה או במעגל החיים, בית ספרנו בחר להציב את שאלת הזהות במרכז הבמה על ידי רכישת ידע באמצעות חקר, שיחות משמעותיות, מעמיקות והתנסות חוויתית שבאמצעותם יגדיר כל תלמיד את זהותו.· חידשנו את החזון הבית ספרי, זיהנו את הגורם המארגן, נוסחת העבודה ורעננו תוכניות לימוד, פיתחנו תוכניות חדשות ראינו שישנם תהליכים מקבילים בזמן שאנחנו עסוקים בזהותו היהודית, ציונית אזרחית אנחנו מתמקצעים מבחינת פדגוגית והזהות הבית ספרית מתעצבת ומתחזקת בשנה האחרונה.· קיבלנו הכרה כבית ספר ייחודי על-אזורית לאמנויות מטעם משרד החינוך.· קיבלנו הסמכה לבית-ספר ירוק מטעם המשרד לאיכות הסביבה ומשרד החינוך. "אמנות מראה חיים" זהו הגורם התוכן העובר כחוט השני בכל תחומי הפעילויות הבית ספריים, ומשמעותו: החיים הם המהות, הזהות והדרך היא האמנות המשמשת אמצעי לפיתוח זהות, הבעה עצמית, הקשבה, אחריות, יצירתיות, אכפתיות ומעורבות. ערכים מובילים:· נוסחת העבודה של בית הספר מורכבת מהתבוננות - התנסות - חוויה - הערכה - העצמה .· אנו מגייסים את תהליך היצירה האמנותית ככלי מרכזי ומהותי בתהליך בירור, גיבוש והשפעה על עיצוב הזהות היהודית , ציונית ואזרחית של תלמידי בית הספר. · תלמידי בית הספר פועלים מתוך תשתית של התבוננות. התבוננות זאת מבוססת על הכרות עם יצירות אמנות שונות, עם יוצרים ועם עיבוד של מקורות ההשראה שעמדו בבסיס היצירה המנותחת, כמו גם למידת חקר בה התלמידים בעצמם בוחרים את מקורות ההשראה שלהם. ההתנסות האמנותית מתרחשת במגוון אמנויות: אמנות פלסטית, תיאטרון, מוסיקה ומחול. כך שכל תלמיד מתנסה ביצירה בכל אחד מהתחומים באופן בו החוויה הופכת רכיב בולט בתהליך. המשוב מחד כמו גם הצגת היצירה לעיני כל, בתערוכה, במופע או בכל דרך אמנותית אחרת מספקים עבור התלמיד וצוות בית הספר מדדי הערכה על התהליך שעבר בגיבוש היצירה. התוצאה הסופית אותה אנו רואים היא העצמה הן לתלמיד והן לצוות החינוכי. · נכתבה חוברת המודל המספרת את סיפורו הייחודי של בית ספרנו נכתב כבית חינוך לאמנויות המשלב ערכים, קהילה, סביבה ותרבות– הפעילויות חושפות את התרבות, השיח והחוויות בעיצוב זהותם האישית, חברתית, ערכית והלאומית של תלמידנו ומאפשרות הצצה במסורות ובשגרת החיים ובה ארבעה שערים:יחיד וחברה, קהילה, סביבה ותרבות.התפישה החינוכית מקיימת שיח מברר זהות דרך שבעה תוכניות לימוד שנכתבו על ידי הצוות החינוכי כשהכלי שדרכו אנו משפיעים ומעצבים זהות היא דרך האמנויות. 1. בשביל השירים – ערכה ובה שירים בנושאים הקשורים להתיישבות , מקומות, דמויות, זיכרון הכוללת: תקליטורים ,שלוש חוברות המחולקות לפי נושאים ובהן מילות השירים והצעות לפעילות בעקבות השירים. מטרת התכנית לחזק את הקשר ותחושת השייכות למורשת ולתרבות הישראלית דרך מפגש חוותי עם מגוון יצירות מהזמר העברי. 2. אצלנו בשבת – זהו מרכז מוזיאלי שמכיל תמונות, צילומים, אבזרים כמו כוס ויין לקידוש, שירים וסיפורים- הביטויים של השבת מזמנים מפגש ודיאלוג פנימי וחברתי סביב השבת תוך התבוננות, חקר ושאילת שאלות בנושא השבת. 3. דרך ערך בארץ אהבתי– תכנית בה קטעי מידע, סיפורים, שירים ופעילויות בנושאים הקשורים לערכים וקיימות מטרת התכנית להכשיר בוגרים שיהיו אזרחיים ערכים, מעורבים החשים אכפתיים, שייכות ואחריות כלפי סביבתם. הפעילות מבוססת על העצמת המעורבות והקשר בין כל באי הקהילה ומסייעת לגיבוש הזהות האישית והחברתית של היחיד. כמו כן קהילת בית הספר יוצאת בכל שנה לטיול בסביבה הקרובה שמטרה בחירת ערך שסביבו שואלים שאלות, נחשפים לידע חדש, ופועלים בעקבות אותו ערך דבר זה מכוון ליצירת גאוות יחידה ותחושת שייכות תוך מפגש משמעותי עם אנשים, סיפורים ונופי ארץ ישראל. 4. גשר לקשר – ערכה בה פתגמים, תמונות וסיפורים שונים העוסקים ביחסים בין אדם לחברו ובטיפוח ההבנה בדבר קבלת כל אדם באשר הוא. נעשה שימוש בלמידה דיאלוגית שיש בכוחה להשפיע על הבניית זהותו האישית והאזרחית של התלמיד. 5. בחודש אהבתי – תכנית ובה מתווה לחקר החודש וזאת דרך שאילת שאלות חקר על אירועים, דמויות, מקום,ערכים וסמלים הקשורים לתקופות שונות בחיי העם והמדינה. התכנים הנלמדים באים לידי ביטוי בטקס בית ספרי או בלמידת עמיתים הנעשית בשכבות השונות. 6.אמנות החיים - העיסוק ביצירה ספרותית ומוסיקאלית תוצרת הארץ- של לאה גולדברג ויחזקאל בראון דירה להשכיר, נותנת ליצירה מקום של כבוד. ומעוררת אצל הלומד שאלות הקשורות לתרבות, לקבלת השונה וכו' וזאת תוך הקשבה ומשחק כרטיסיות שנבנה בעקבות היצירה. 7.מעגלי החיים –אחריות ומחויבות (תכנית ייחודית לשכבת ו' ) גיל ההתבגרות הוא גיל בו מתרחבים מעגלי השייכות המשמעותיים לילד ומתעצבת תפיסתו הערכית, עולות שאלות על זהות אישית וקולקטיבית ומתבררת מחויבותו של התלמיד לסביבה ולחברה דרך מעגלי השייכות- אני, המשפחה הקהילה, המדינה, העם היהודי, העולם. – התוצר הסופי של התלמידים הוא אלבום אישי בו במלל ובדרך חזותית יש התייחסות לכל אחד ממעגלי השייכות. תכנית מארג שואפת:לקדם מצוינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי בכל תחומי החיים של בית הספר (לימודי, קהילתי, תרבותי, פיסי וארגוני).להשפיע על עיצוב זהות יהודית, ציונית ואזרחית של התלמיד.להשפיע על יצירת בסיס תרבותי משותף בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי בכל בתי הספר בארץ.הנחות היסוד של התכנית:הבהרת חזון ומערכת ערכים והגברת המחויבות לתרגמם לשגרת חיים בכל תחומי בית הספר,עם כל אוכלוסיותיו, תוביל למצוינות בחינוך יהודי ציוני ואזרחי.תנאים למימוש החזון:מצוינות תתקיים כאשר חינוך יהודי, ציוני ואזרחי יהיה מוחל על כל תחומי העבודה בבית הספר ועל כל אוכלוסיותיו; תלמידים, מורים, הורים ונציגי רשות, משרד החינוך וקהילה.כל בית ספר יפתח וישכלל מאגר תכניות, התנסויות ופעילויות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי הנובעות מהחזון וממערכת הערכים שלו.בנוסף לתכנית הלימודים הממלכתית, כל בית ספר יעסוק בלוח השנה העברי, טקסי חגים יהודיים ובשפה העברית על פי הכיוון הייחודי שבחר.בכל בית ספר יעסקו בהצמחת קבוצות של מנהיגים שיפעלו באופן קבוע ובמגוון דרכים (כנס, טקס, בניית מודלים), כדי להפיץ את החינוך היהודי, הציוני והאזרחי לכל התלמידים בבתיתכנית מארג שואפת:לקדם מצוינות בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי בכל תחומי החיים של בית הספר (לימודי, קהילתי, תרבותי, פיסי וארגוני).להשפיע על עיצוב זהות יהודית, ציונית ואזרחית של התלמיד.להשפיע על יצירת בסיס תרבותי משותף בחינוך יהודי, ציוני ואזרחי בכל בתי הספר בארץ. הנחות היסוד של התכנית:הבהרת חזון ומערכת ערכים והגברת המחויבות לתרגמם לשגרת חיים בכל תחומי בית הספר,עם כל אוכלוסיותיו, תוביל למצוינות בחינוך יהודי ציוני ואזרחי.